• ···
Jennifer Aniston´s for the record

Værktøjer til livet som selvstændig

Er du selvstændig?

Eller drømmer du om at blive det?

Jeg oplever generelt mange, inklusive mig selv, drukne i administration og bruge tid på ting der overhovedet ikke var formålet med deres forretning. Det er klart når man starter for sig selv skal økonomien hænge sammen og det kan være svært at overskue at investere i en bogholder eller lignende. Men se det som den investering der gør du har mulighed for at bruge din energi på det der egentlig giver dig din fortjeneste. Med mindre du er bogholder, så invester i hjælp til det du måske er mindre dygtig til, måske marketing.

Det er meget normalt man til at starte med laver en forretningsplan med en langsigtet vision og det er også rigtig godt at have nogle store ambitioner omkring hvor man gerne vil hen og en målsætning på det man gerne vil opnå. Jeg har opstillet nogle spørgsmål som du kan bruge som en tjekliste:

Hvad vil du med din ydelse / service eller produkt?

Hvad er dine delmål?

Hvornår har du opnået dine del mål og din vision? (hvor er du om 3mdr., 6 mdr.) (simplificer på operationelt niveau)

Hvad skal der til, for at du når dem?

Hvem er din kunde? (vær specifik) (hvor bor de, har de børn, hvor gamle er de, hvad laver, hvad interesserer de sig for) Hvad er dine tanker omkring dine kunders købsadfærd? Hvis du regner med, at de er velovervejede, logiske og rationelle, så kan det være en fordel at tænke i den retning, men overvej hvornår de er det. For at sætte det i perspektiv: hvornår har du sidst læst ekspertvurderinger, undersøgt bedst-i-tests, sammenlignet alle produkter på markedet og lavet en cost-benefit analyse, da du skulle købe køkkenrulle? Det har du højst sandsynlig ikke, men måske du har ved køb af en ny bil.

Hvordan finder dine kunder dig? Instagram, hjemmeside, youtube etc. der er mange der oplever de har lavet en masse kanaler hvor kunderne har mulighed for at finde dem, men det betyder nødvendigvis ikke, at kunderne kommer af sig selv.

Hvem skal sælge dit produkt eller ydelse? De fleste har svært ved at sælge og her går mange i stå, men der er en masse værktøjer, kurser og metoder til at gøre det lidt lettere, jeg har hjulpet et par personlige trænere, via coaching til at anskue denne barriere anderledes. Det er dit eget tankemønster dig stopper dig i dit salg, kunden skal nok gøre det hvis han/hun ikke er interesseret, du hjælper faktisk bare din kunde, til at se de vil få det bedre af at købe dit produkt/ydelse.

Hvem er din sparringspartner?

Hvem udeligerer du til? Brug din tid rigtigt, en dygtig entreprenør trækker på andres hjælp og ekspertise, hvilket udløser tid til, at de selv kan fokusere på de kerneopgaver, som giver det største afkast i sidste ende.

Jeg håber det gav dig lidt hjælp til at opnå en stor succes.

//JoannaScharlett//

 

 

 

 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jennifer Aniston´s for the record